3 juli 2023: Stephan van de Wijgert

Met Mozart in Engeland

Programma

Gustav Holst (1874 – 1934)First suite in E-flat major, op. 28a
l Chaconne
ll Intermezzo                                                  
lll March
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)Adagio in B KV 540
Percy Withlock (1903-1946)uit; Plymouth Suite                                                       
1. Allegro risoluto                                          
4. Salix                                               
5. Toccata
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)Andante in F-dur KV 616
Edward Elgar (1857-1934)Enigma Variations op. 36
Andante (Theme)
var.I (C.A.E.)
var. II (H.D.S-P.)
var. III (R.B.T.)
var. IV (W.M.B.)
var. V (R.P.A.)
var. VI (Isobel)
var. VII (Troyte)
var. XII (B.G.N.)
var. XIII  Romanza
var. VIII (W.N.)
var. IX (Nimrod)

Organist

Stephan van de Wijgert studeerde orgel aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. In 1998 behaalde hij het examen Docerend Musicus, in 2001 het diploma Tweede Fase. Hij ontving vanaf 1987 les van Véronique van den Engh, Jan Raas, Reitze Smits, Matteo Imbruno, Jan Welmers en Erik Visser. Ook volgde hij masterclasses en was hij prijswinnaar van het Sweelinck-concours in 2007. Sinds 2008 is hij als organist verbonden aan De Duif te Amsterdam waar hij het monumentale Smitsorgel (1863) bespeelt en concerten voor Stadsherstel Amsterdam organiseert, de eigenaar van De Duif. Sinds 2022 is de Oosterkerk in Amsterdam met het bijzondere Oeckelenorgel in bezit gekomen van Stadsherstel. Stephan  organiseert ook daar voor Stadsherstel een concertserie. Stephan van de Wijgert is artistiek leider van de serie zondagmiddagconcerten in Mijdrecht/Wilnis die wordt gehouden op het Maarschalkerweerdorgel in HH Johannes de Doperkerk. Dezelfde functie heeft hij bij de Berne Abdijconcerten, de orgelserie van de Norbertijner Abdij te Heeswijk-Dinther. Stephan, die jaarlijks menig concert in binnen- en buitenland geeft, is voorts werkzaam als koordirigent en docent.

Toelichting op het programma

Mozart is tijdens  zijn vele concerttournees ook enige tijd in Engeland geweest. Vandaar, en vanwege een fijne afwisseling in het programma, muziek van Mozart in combinatie met muziek van Engelse componisten zoals Elgar, Whitlock en Holst. De laatste muziek is uit een heel andere tijd dan die waarin Mozart leefde, maar wel met dat typisch Engelse gevoel van landelijkheid en romantiek. Van oorsprong zijn de werken van Mozart in dit programma niet voor orgel gecomponeerd. Het Adagio in B mineur is een geliefd piano werk en het Andante in F Majeur is voor het zogenaamde Flötenuhr geschreven, een grote klok met een orgeltje erin dat op bepaalde tijden een deuntje kon laten horen.

De bekendste compositie van Gustav Holst is ‘The Planets’ (1914-16), een suite voor orkest geïnspireerd door de astrologische visie op de invloed van de planeten. Onder de andere composities van Holst zijn er ook twee Suites voor ‘Military Band’ (First Suite in E-flat major, op. 28a (1909) en Second Suite in F-major, op. 28b (1911). Vandaag hoort u de eerste Suite in een bewerking voor orgel van Luigi Mengoni. Het kenmerkende thema met zijn grote intervallen komt in alle delen terug.

Percy William Whitlock (1 juni 1903 in Chatham, Kent – ​​1 mei 1946 in Bournemouth), was een Engelse organist en postromantische componist. Chronologisch gezien is de Plymouth Suite gecomponeerd tussen de Wessex Suite voor orkest (juli 1937) en de Serenade for Strings (februari/april 1938). De eerste verwijzing naar de nieuwe suite komt voor in een brief van Whitlock aan Leslie Barnard van 29 juli 1937. Een interessant detail is dat de stukken zijn opgedragen aan collega’s en vrienden van Whitlock en net als bij de Enigma variaties, lees hieronder, het karakter van deze persoon wil verbeelden.

Edward Elgar componeerde tussen oktober 1898 en begin 1899 zijn ‘Variaties op een origineel Thema’ op. 36 voor orkest, die later – omgedoopt tot Enigma Variations – de componist wereldfaam bezorgde. De afzonderlijke variaties van dit werk kunnen worden gezien als liefdevolle portretten van personen uit de naaste omgeving van Elgar, onder andere van zijn vrouw en bevriende musici. De letters bij de variaties zijn afkortingen van de namen van die personen.

Niet alleen het beroemde Nimrod, maar ook de meeste andere van deze prachtige atmosferische variaties lenen zich uitstekend voor uitvoering op het orgel. Dat komt tot uiting in deze bewerking voor orgel van de hand van Eberhard Hofmann die, naast Nimrod, tien andere variaties bevat. De bewerking is gebaseerd op de twee originele versies; die voor orkest en die voor piano. Het enigma (raadsel) is de oorsprong van het thema. Er zijn veel theorieën over maar waarschijnlijk is de oplossing erg simpel en vormen de eerste vier noten van het thema ritmisch gezien de naam Edward Elgar.

Gegevens concert

Aanvang: maandag 3 juli 2023, 20:15 uur
Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein
Toegang: gratis, vrijwillige bijdrage. Kosten € 10-15,– per persoon. Donaties: zie donateurspagina

Sponsoren 2023

Sponsoren 2023
image_pdfimage_print