Willibrordusorgel slider 1920 400
Speeltafel Willibrordusorgel
Compliatie koperen pijpen Willibrordusorgel
Pijpwerk Willibrordusorgel
Willibrordusorgel slider 1920 400
Speeltafel Willibrordusorgel
Compliatie koperen pijpen Willibrordusorgel
Pijpwerk Willibrordusorgel

Maarten Wilmink

Aanvang:
Einde:

Serie:

maandag 21 augustus 2023, 20:15 u.
maandag 21 augustus 2023, 21:30 u.

50ste serie concerten - Internationale orgelzomer 2023

Programma

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)Adagio und Fuge c-moll (KV 546) /arr. J. Guillou
César Franck (1822-1890)Trois Pièces pour Grand Orgue
1. Fantaisie
Robert Schumann (1810-1856)6 Studien in kanonischer Form (Op. 56): 5. Nicht zu schnell
Max Reger (1873-1916)Phantasie über den Choral ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’ (Op. 52.2)
Franz Liszt (1811-1886)6 Consolations (S. 172): Consolation No. 4
Sergei Prokofiev (1891-1953)Toccata (Op. 11) /arr. J. Guillou

Organist

Maarten Wilmink (2001) is actief als internationaal concertorganist en kerkmusicus. Hij begon zijn studies aan het conservatorium in Rotterdam bij Ben van Oosten en studeert daar momenteel bij Zuzana Ferjenčíková.

Zijn concertagenda bracht hem naar verschillende landen, waaronder Duitsland, Frankrijk, Italië en Litouwen. Naast zijn solo concerten, treedt hij ook solistisch op met orkest en begeleidt hij regelmatig koren en ensembles. Daarnaast speelt hij regelmatig tijdens kerk-gebonden activiteiten. Hij speelde meermaals tijdens Missen die live werden uitgezonden op NPO 2. Sinds 2022 is hij organist-dirigent in de St. Stephanuskerk te Borne. In 2023 werd hij voor twee jaar benoemd tot organ scholar in Ratingen (Duitsland). Verder heeft hij een YouTube-kanaal, waar hij eigen opnames op publiceert en is hij actief als privédocent orgel.

Hij volgde masterclasses bij verschillende gerenommeerde organisten, waaronder Olivier Latry en Louis Robilliard. In 2018 werd hij toegelaten tot de Young Talent Class van het Internationale Orgelfestival Haarlem.

Maarten Wilmink werd prijswinnaar bij verschillende concoursen. Meer informatie is te vinden op de website van Maarten Wilmink.

Toelichting op het programma

Pianistische invloeden op de orgelwereld
Het Adagio und Fuge c-moll voltooide Mozart in 1788. Deze voltooing bestond voornamelijk uit de toevoeging van een inleidend adagio aan een vierhandige pianofuga die hij reeds eerder schreef. Deze combinatie instrumenteerde Mozart voor strijkkwartet. Jean Guillou maakte van dit werk een transcriptie voor orgel, waarbij hij in het Adagio de strijkkwartet partituur gebruikte en voor de fuga teruggreep naar de versie voor piano.

In de orgelwerken van César Franck vinden we verschillende sporen van zijn achtergrond als pianist. Zo ook in zijn Trois Pièces. Deze composities schreef hij voor het nieuwe Cavaillé-Coll orgel in het Palais du Trocadéro; het paleis dat gebouwd werd voor de wereldtentoonstelling van 1878. De eerste van deze drie stukken, de Fantasie en La, staat vandaag op het programma.

Schumann kocht in 1843 een zogenaamde pedaalvleugel; een vleugel met daaronder een voetklavier waarmee een tweede piano bespeeld kan worden. Dit instrument inspireerde hem tot het schrijven van verschillende stukken voor “orgel of pedaalvleugel”. De Kanonische Studie “Nicht zu schnell” is één van deze werken.

Max Reger, die niet alleen als componist, maar ook als pianist en organist actief was, schreef verschillende koraalfantasieën voor orgel waarin hij koraalteksten uitdrukt in muziek. Zijn Phantasie über den Choral ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme‘ bestaat uit 4 delen. Eerst een introductie, waarna de drie coupletten van het lied worden uitgewerkt. Reger schets in de introductie het donkere tafereel van een kerkhof, waarin tweemaal een onverwachte donderslag doorbreekt. De inzet van het eerste couplet omschrijft hij als de stem van engel. Tijdens het eerste couplet vindt er een uitgebreid crescendo plaats, dat doorgaat in de eerste helft van het tweede couplet. De tweede helft van dat couplet, waarin de tekst over eucharistie, het laatste avondmaal gaat, wordt plotseling veel zachter en als een “Adagio con espressione” uitgewerkt. De tekst van het derde couplet gaat over het zingen ter ere van God en Reger werkt dit op feestelijke wijze uit in de vorm van een fuga.

De componist en pianovirtuoos Franz Liszt maakte verschillende transcripties voor orgel. Zo ook zijn eigen Consolation No. 4, die oorspronkelijk voor piano geschreven werd.

Prokofiev schreef vele pianowerken en zijn Toccata (Op. 11) is er daar één van. Jean Guillou maakte een transcriptie van dit werk voor orgel en deze transcriptie vormt de afsluiting van dit concert.

Gegevens concert

Aanvang: maandag 21 augustus 2023, 20:15 uur
Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein
Toegang: gratis, vrijwillige bijdrage. Kosten € 10-15,– per persoon. Donaties: zie donateurspagina

Sponsoren 2023

Sponsoren 2023
image_pdfimage_print