Stichting Willibrordusorgel

Eric Koevoets


Geplaatst op: 14 augustus 2025


Eric Koevoets

Eric Koevoets
Aanvang: 2025-09-20 16:00:00 u.
Einde: 2025-09-20 17:00:00 u.

Programma

Alexandre Guilmant (1837-1911) Troisième Sonate en ut mineur opus 56
– Preludio
– Adagio
– Fuga 
André Fleury (1903-1995) Uit ‘Vingt-quatre Pièces’
– Allegretto
César Franck (1822-1890) Troisième Choral en la mineur
Eric Koevoets (1967) Divertissement 
Otto Deden (1925-2025) Toccata en Fuga over Victimae Paschali Laudes
Jehan Alain (1911-1940) Postlude pour l’Office de Complies
Marcel Dupré (1886-1971) Uit Symphonie-Passion opus 23:                                  
– Le monde dans l’attente du Sauveur

Organist

Eric Koevoets studeerde aan het Rotterdams Conservatorium orgel (Uitvoerend en Docerend Musicus) bij Jet Dubbeldam, piano (Docerend Musicus) bij Frans van Hoek en koordirectie bij Barend Schuurman. Ook volgde hij improvisatielessen bij Arie J. Keijzer. Ten overstaan van de Commissie Bevoegdheidsverklaringen van de R.K. Kerk behaalde hij in 1992 het diploma kerkmuziek. Hij verdiepte  zich verder in improvisatie bij Hayo Boerema.

Hij geeft regelmatig orgelconcerten in binnen- en buitenland, is als begeleider actief en componeerde diverse werken. Hij is sinds 2007 dirigent-organist van de Sint Lambertuskerk te Rotterdam-Kralingen. Daarnaast is hij piano- en orgeldocent aan Muziekonderwijscentrum Dubbelsteyn te Dordrecht.

In de afgelopen jaren zijn van zijn spel vele CD’s uitgebracht waaronder de complete orgelwerken van César Franck, de complete sonates voor orgel van Carl Philipp Emanuel Bach en muziek van o.a. Vierne, Tournemire, Widor en Wagner. In 2023 rondde hij de cd-opnamen van het volledige orgeloeuvre van Johann Sebastian Bach af en werd in 2024 het laatste deel, Volume 11 uitgebracht.

Toelichting op het programma

Binnen het oeuvre voor orgel van Guilmant  nemen acht sonates een ereplaats in. Opvallend is dat ondanks het Franse ‘esprit’ hij toch ook sterk beïnvloed lijkt door de Duitse muziek uit de 18e en 19e eeuw. Bach, Beethoven, Mendelssohn en Schumann behoren tot zijn inspirators. De Derde Sonate is eigenlijk qua vorm eigenlijk een prelude en fuga met onderbreking van een lyrisch adagio.

Het wondermooie Allegretto uit de 24 Pièces’ voor orgel van André Fleury stuk is gracieus en raakt aan de wereld van de liederen van Fauré. Een argeloos thema ontvouwt zich boven een doorgaande beweging van gebroken akkoorden in zestienden.

Choral III van Franck begint met vurige akkoordbrekingen met een toccata-karakter gevolgd door het choral. Beide gegevens wisselen elkaar af gevolgd door het middendeel, een meditatieve cantilene. Als een hemels visioen klinkt opeens zacht en hoog weer het choral, in dialoog met de cantilene. Door steeds verdere ontwikkeling van de cantilene-thematiek bereikt het werk een enorme climax met een fragment van het choral in het pedaal. Het hierop volgende laatste gedeelte vangt aan met de herneming van de toccata-motieven, onrustig en zoekend. Steeds weer verschijnen fragmenten van het choral. uiteindelijk, gecombineerd met de toccata- motieven, het choral groots en bevrijdend volledig tot klinken komt

In 2022 componeerde Eric Koevoets (bij gelegenheid van het afscheid van Geert Bierling als stadsorganist van Rotterdam) de elegante compositie Divertissement. Na een langzame inleiding, Adagio espressivo, con fantasia, horen we een dansant Allegro con spirito waarin twee thema’s elkaar afwisselen. Het stuk wordt besloten met een coda molto tranquillo waarin een vleugje weemoed doorklinkt.

In de in 1981 gecomponeerde Toccata en Fuga over Victimae Paschali Laudes van de Nederlandse componist Otto Deden horen we tal van manieren waarop het beroemde gregoriaanse Paas-thema is verwerkt. In de toccata zijn akkoorden opgebouwd uit melodietonen van de Victimae-aanhef. In het gehele werk klinkt het thema in talrijke ritmische en melodische varianten. Bijzonder mooi wordt via een stille, verwachtingsvolle muziek geleidelijk gewerkt naar een grootse climax aan het slot van de fuga.

Jehan Alain bezocht geregeld de abdij van Valloires om tijdens de diensten daar het orgel te bespelen. De Postlude pour l’Office de Complies is het naspel voor de completen, de laatste getijdenviering van de dag. Boven een stille pendelbeweging klinken diverse gregoriaanse thema’s van de completen: gebeden voor vrede, vertrouwen, rust in de handen van God. Dit laatste, ‘In manus tuas’ refereert aan één der kruiswoorden van Christus.

De Symphonie-Passion van Dupré is een vierdelige symfonie met als onderwerp de belangrijkste stadia uit het leven van Jezus. In het eerste deel, Le monde dans l’attente du Sauveur. verbeelden de voortdurend onrustige klopmotieven het ongeduldig, hartstochtelijk verlangen van de mensheid naar de komst van de Verlosser. Na een eerste grote climax klinkt verstild de adventshymne Jesu Redemptor omium. Geleidelijk keren de klopmotieven terug in een hevig bewogen doorwerking en reprise. Uiteindelijk keert dan de gregoriaanse hymne glorieus terug als canon tussen bovenstem en bas, omspeeld door de klopmotieven. Dit is op te vatten als een rake toonzetting van Christus’ komst naar de wereld als Verlosser van en te midden van de mensheid.

Gegevens concert

Locatie: Kathedrale Basiliek St.-Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. De hoofdingang bevindt zich tussen de torens aan het Bisschop Bottemanneplein.
Toegang: gratis, vrijwillige bijdrage. Kosten € 10-15,– per persoon. Donaties: zie donateurspagina



Sponsoren 2025

Sponsoren 2024