Willibrordusorgel slider 1920 400
Speeltafel Willibrordusorgel
Willibrorduskerk slider
Pijpwerk Willibrordusorgel
Bavokoor met Ton van Eck
Schola Cantorum Bavo - Ton van Eck 2025
Compliatie koperen pijpen Willibrordusorgel
Willibrordusorgel slider 1920 400
Speeltafel Willibrordusorgel
Willibrorduskerk slider
Pijpwerk Willibrordusorgel
Bavokoor met Ton van Eck
Schola Cantorum Bavo - Ton van Eck 2025
Compliatie koperen pijpen Willibrordusorgel

Erik Jan Eradus

Aanvang:
Einde:

Serie:

zaterdag 19 juli 2025, 16:00 u.
zaterdag 19 juli 2025, 17:30 u.

52ste serie concerten - 2025

Programma

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)Toccata en fuga in d (BWV 565)
Nicolas de Grigny (1672-1703)Récit de tierce en taille
Charles-Marie Widor (1844-1937)Symphonie nr. 6 in g-mineur
Allegro
Adagio
Intermezzo
Cantabile
Finale

Organist

Erik-Jan Eradus kreeg zijn eerste muzikale vorming aan de Koorschool St.-Bavo in Haarlem. Daarnaast zijn eerste pianolessen van Adam Waasdorp. Hij studeerde orgel bij Bernard BartelinkJacques van Oortmerssen en Jean Boyer. Daarnaast volgde hij masterclasses bij o.a. Andres Cea Galan (Spaanse muziek), Andrea Marcon (Italiaanse muziek), Cor van Wageningen (Max Reger) en Hans-Ola Ericsson (Messiaen). Hij is verbonden aan de volgende plaatsen:

  • Sinds 1 januari 2018 titulair-organist van de St. Josephkerk in Haarlem, de 6e organist van de kerk sinds 1856.
  • Sinds 2013 cantor-organist in de Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekt Ontvangen kerk in Overveen
  • Sinds 2012 concert-organist van de Hofkerk in Amsterdam
  • Sinds 2011 als cantor-organist in verzorgingshuis Nieuw Delftweide in Haarlem;
  • Sinds 2002 cantor-organist in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Amsterdam;
  • Sinds 1997 cantor-organist in de Onze Lieve Vrouw Hemelvaartkerk  in Heemstede;
  • Sinds 1995 organist-dirigent van de kapel in St. Jacob-in-de-Hout te Haarlem.

Erik Jan verzorgt per jaar zo’n 450 kerkelijke vieringen als cantor-organist-dirigent. Ook verzorgt hij jaarlijks vele concerten in binnen- en buitenland.

Voor zijn verdienste voor de Franse muziek ontving Erik Jan op 14 juni 2014 een zilveren medaille van de Société Academique d’Education et d’Encouragement Arts-Sciences-Lettres in Parijs.

Meer informatie op de website van Erik Jan Eradus.

Toelichting op het programma

Dé Toccata van Bach behoeft eigenlijk geen verdere introductie. Er wordt door velen nog steeds aan getwijfelde of dit beroemdste orgelwerk ooit wel van Bach is. Maar dat doet eigenlijk niet ter zake. Het blijft niet voor niets een overtuigend stuk muziek. Het klinkt voor het eerst in 25 jaar in de concertserie in de Kathedraal!

Nicolas de Grigny werd in 1697 benoemd tot organist aan de kathedraal van Reims, Frankrijk. Hij stierf op slechts 31-jarige leeftijd en liet een weduwe, zeven kinderen en één enkele uitgegeven bundel orgelmuziek na, het Livre d’Orgue uit 1699. Het was dit boek dat Johann Sebastian Bach zo bewonderde dat hij het met de hand overschreef, en het vertegenwoordigt het hoogtepunt in de orgelmuziek van die tijd in Frankrijk.

De titel van dit deel omschrijft letterlijk de registratie: een solo in het middengebied gespeeld met een ‘terts’-registratie.

Over Widor’s improvisaties aan het orgel van de Saint Sulpice in Parijs werd door grote kunstenaars, waaronder Liszt, Saint-Saëns en Rachmaninoff met bewondering gesproken. In het improviseren van fuga’s moet hij onovertrefbaar geweest zijn. Dat heeft niemand minder dan zijn leerling Marcel Dupré herhaaldelijk betuigd.

Naast zijn tien symfonieën voor orgel schreef Widor ook drie orkestsymfonieën waarin een partij voor orgel voorkomt. Vanaf 1932 redigeerde hij voor de Parijse muziekuitgeverij Leduc een serie nieuwe orgelwerken van diverse componisten onder de verzameltitel ,,L ‘orgue moderne”. Hierin treffen we o.a. het Troisième choral van Hendrik Andriessen aan.

Widor’s zesde symfonie is naast de vijfde, met de beroemde Toccata, zijn meest gespeeld werk. Het Allegro opent met een lang energiek thema dat uitgewerkt en geparafraseerd wordt. Een afsluiting wordt gevormd door een reprise (Agitato!) van het thema. Het driedelige Adagio in B-groot schittert door de prachtige melodie en het orkestrale gebruik van het orgel. Het intermezzo bestaat ook uit drie delen. In de hoekdelen klinkt een toccata-achtig perpetuum mobile, onderbroken door een trio in canon. Wederom orkestraal klinkt het Cantabile waarin een hobo- en trompetsolo worden begeleid en onderbroken door een dwarsfluit. De spetterende Finale, in rondo-vorm, sluit de symfonie op feestelijke wijze af.

Gegevens concert

Locatie: Kathedrale Basiliek St.-Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. De hoofdingang bevindt zich tussen de torens aan het Bisschop Bottemanneplein.
Toegang: gratis, vrijwillige bijdrage. Kosten € 10-15,– per persoon. Donaties: zie donateurspagina

Sponsoren 2025

Sponsoren 2024
image_pdfimage_print