Willibrordusorgel slider 1920 400
Speeltafel Willibrordusorgel
Compliatie koperen pijpen Willibrordusorgel
Pijpwerk Willibrordusorgel
Bavokoor met Ton van Eck
Willibrordusorgel slider 1920 400
Speeltafel Willibrordusorgel
Compliatie koperen pijpen Willibrordusorgel
Pijpwerk Willibrordusorgel
Bavokoor met Ton van Eck

Geerten Liefting

Aanvang:
Einde:

Serie:

zaterdag 21 september 2024, 16:00 u.
zaterdag 21 september 2024, 17:30 u.

51ste serie concerten - 2024

Programma

César Franck (1822-1890)Pièce Héroïque
Charles Marie Widor (1844-1937)Uit Symphony Gothique, opus 70
II. Andante Sostenuto
Jehan Alain (1911-1940)Première Fantaisie JA 72
Geerten Liefting (1983)La Lune Bleue
Geerten Liefting (1983)Improvisatie
Maurice Duruflé (1902-1986)Suite, opus 5
 Prélude ;  – Sicillienne ;  – Toccata

Organist

Geerten Liefting (Nijkerk, dec 1983) Studeerde Orgel, Kerkmuziek, Improvisatie, Compositie en Koordirectie aan het Conservatorium van Utrecht, Antwerpen en Rotterdam bij ondermeer Reitze Smits, Wim Henderickx, Luc van Hove en Wiecher Mandemaker. Daarnaast studeerde hij Improvisatie bij Hayo Boerema en Cor Ardesch en compositie bij Peter Jan Wagemans.

Geerten is sinds augustus 2007 dirigent-organist van de Heilige Bonaventura te Woerden en tevens assistent-organist van de Grote of St. Laurenskerk te Rotterdam en vesperorganist van de Domkerk te Utrecht.

Als organist won hij eerste en tweede prijzen op diverse grote internationale concoursen. Hij trad op bij producties van bijvoorbeeld Festival Voor de Wind, Culturele Caravaan en verzorgde grote producties met koren als de Laurenscantorij, het Ribatutta Ensemble en het Nederlands Blazersensemble.

In 2013 won hij de eerste prijs op het Hinsz- compositieconcours te Kampen, waar het Nederlands Kamerkoor zijn werk ‘Renovatio Mundi’ in première bracht. Geerten geeft veel concerten en componeert voor diverse bezettingen.

Toelichting op het programma

César Franck componeerde Pièce Héroïque voor een van de inwijdingsconcerten van het Trocadéro-orgel (1878) dat hij gaf, evenals zijn collega’s Guilmant, Gigout, Saint-Saëns en Widor. Franck speelde op 1 oktober 1878. Het stuk getuigt enerzijds van de triomfalistische smaak van zijn tijd, maar het doet ons niet de impulsen vergeten van Francks grote fantasie, noch van zijn declamatorische bevalligheid in het pastorale middendeel. De drie delen vormen een A B A’ structuur met een breed hymnisch coda. Mogelijk was het geschreven als een, zij het laat, eerbetoon aan de gevallenen in de Frans-Duitse oorlog van 1870-1871.

Charles-Marie Widor schreef zijn Symphonie gothique in 1894 en 1895. Hij speelde zelf de première op 4 april 1895 op het Cavaillé-Coll – orgel van de abdijkerk van Saint-Ouen in Rouen (vandaar de toevoeging “Gothique”). In de laatste twee delen hoort men het gregoriaanse “Puer natus est”, de introïtus van de dagmis van Kerstmis. Daarvan is in het vandaag gespeelde tweede deel van deze symfonie nog geen sprake. Het is een lyrische cantilene (Andante sostenuto) van dit in drie onderdelen gedeelde stuk.  

De op 29-jarige leeftijd gesneuvelde Jehan Alain liet ,ondanks de korte periode waarin hij actief was een relatief groot en interessant oeuvre na. De Première Fantaisie stamt uit 1932. Boven deze fantasie schreef de componist het volgende motto:  “Ik riep naar de Hemel zelf, om te vragen hoe het lot ons kan leiden door de duisternis. En de Hemel sprak: “volg je blinde instinct.” (Omar Kayyam). Het heeft één hoofdthema dat ritmisch wordt gevarieerd. Voor zijn kleine zusje Marie-Claire (toen 6 jaar oud) schreef hij boven de trieste slotfrase de volgende humoristische zin: Un’ gross’ locomotiv’ avec un tout p’tit tender (Een grote locomotief met een heel kleine tenderwagen). Dit dualisme komt in veel van zijn werken tot uitdrukking.(Ton van Eck)

Maurice Duruflé schreef verscheidene orgelwerken die vaak op de concertprogramma’s verschijnen, deze suite is daar een voorbeeld van. De compositie begint met een bezonken prelude waarin een diepe onderhuidse spanning voelbaar is die nog niet geheel tot uitbarsting komt. De meer luchtige Sicillienne die hierop volgt, kan gezien worden als een intermezzo in de compositie waarna de Toccata, het bekendste deel uit deze suite, volledig tot uitbarsting komt  (Leendert Verduijn).

Vervolgens een werk van de concertgever uit zijn cyclus Book 1 met als titel ‘La Lune Bleue; de blauwe maan’. Een kleurrijk, mysterieus en impessionistisch werk vol gelaagdheid. In het werk heeft Geerten Liefting zich laten inspireren door drie beelden:

  • De blauwe maan vanaf de aarde; alles is donker in de nacht en het enige lichtpunt is de maan zelf die de aarde verlicht. Het werk begint begint met dit beeld, een uiterst rustig en impressionisch beeld.
  • Het tweede beeld is de maan omgeven van andere lichamen en sterren in het heelal. Duizenden sterren, flitsen, kleuren en veel gelaagheid.
  • Het derde beeld is de maan van dichtbij; het robuuste van de maan, de vorm, de kracht en de kleurrijkheid. Deze drie beelden worden met elkaar afgewisseld. 

Gegevens concert

Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein

Toegang: gratis, vrijwillige bijdrage, b.v. via onderstaande QR-code (scannen vanuit bankapp). Kosten € 10-15,– per persoon. Donaties: zie donateurspagina

Sponsoren 2024

Sponsoren 2024
image_pdfimage_print