Willibrordusorgel slider 1920 400
Speeltafel Willibrordusorgel
Willibrorduskerk slider
Pijpwerk Willibrordusorgel
Bavokoor met Ton van Eck
Compliatie koperen pijpen Willibrordusorgel
Willibrordusorgel slider 1920 400
Speeltafel Willibrordusorgel
Willibrorduskerk slider
Pijpwerk Willibrordusorgel
Bavokoor met Ton van Eck
Compliatie koperen pijpen Willibrordusorgel

Jeroen Pijpers

Aanvang:
Einde:

Serie:

zaterdag 8 juni 2024, 16:00 u.
zaterdag 8 juni 2024, 17:30 u.

51ste serie concerten - 2024

Programma

Nicolas de Grigny (1672-1703)  Pange Lingua
– Hymne en taille
– Fugue
– Récit du chant de l’Hymne précédent
César Franck (1822-1890)Fantaisie en la
Pierre Cochereau (1924-1984)Trois Variations sur un thème chromatique
Daniel Roth (1942)Triptique
– Prélude
– Andante
– Toccata
Eugène Gigout (1844-1925)Grand Choeur Dialogué

Organist

Organist Jeroen Pijpers is gespecialiseerd in kerkmuziek, met name in het gregoriaans. Daarnaast heeft hij veel ervaring in het begeleiden van koren, ensembles en solisten. Jeroen is een veelzijdig musicus: hij is uitvoerder van oude muziek uit de Nederlanden, Spanje en Italië maar is ook uitvoerder van Franse orgelmuziek, van barok tot hedendaags.

Jeroen Pijpers kreeg in zijn jeugd les van Bernard Bartelink. Hij studeerde vervolgens bij Joris Verdin, aan het Lemmensinstituut in Leuven (B) en aan de Hogeschool Utrecht bij Jan Raas. Hij volgde onlangs zijn masteropleiding bij Hans Leenders en Marcel Verheggen aan het Conservatorium van Maastricht.

Bij Kunstfactor volgde hij een specialisatiecursus gregoriaans, gedoceerd door Hans Leenders en hij volgde een cursus kinderkoor leiden bij Catrien Posthumus Meyjes.

In 2022 was hij samen met sopraan Margarita Dudčaka prijswinnaar bij de wedstrijd voor orgel en zang te Neuss. Samen met sopraan Margarita  Dudčaka en violiste Irina Trajkovska vormt Jeroen het ensemble Omnes Terminos. Hij is organist van de oud katholieke parochie Heilige Georgius te Amersfoort

Toelichting op het programma

Het Pange Lingua wordt in de rooms-katholieke kerk gezongen tijdens de aanbidding van het Allerheiligste. Het gezang is tevens een belangrijk element in de Avondmis op Witte Donderdag waarin het Allerheiligste naar het rustaltaar wordt gebracht. De Reimse organist en componist Nicolas de Grigny studeerde in Parijs en werd later organist van de kathedraal te Reims tot hij aan zijn dood op 31-jarige leeftijd. De Grigny schreef een aantal orgelwerken, o.a. geïnspireerd op vijf gregoriaanse hymnen. Het Pange Lingua is zeer uitgebreid geornamenteerd en bevat een 5-stemmige fuga met de melodie in de tenor.

De Fantaisie en la schreef César Franck medio 1878 in een verzameling van Les trois Pièces ter gelegenheid van de ingebruikname van het orgel in de concertzaal Trodacero (afgebroken in 1935). Het originele manuscript wijkt nogal af met de definitieve versie die in 1883 verscheen. Het centrale motief heeft zes noten, waarvan de eerste drie noten een A-majeur drieklank weergeeft. Twee herhalingen vormen samen een melodie van acht maten die gedurende het dertien minuten durende stuk steeds terugkeert. Het openingsgedeelte, dat een voorzang nabootst met een reactie in de vorm van een vierstemmig refrein, verandert tegen het einde in een iets meer Wagneriaanse stijl.

Pierre Cochereau was van 1954 tot aan zijn dood in 1984 organist van de Notre-Dame te Parijs. Zijn composities en improvisaties waren persoonlijk en herkenbaar. Hij schreef in 1963 de Trois Variations sur un thème chromatique, ter gelegenheid van een orgelconcours op het conservatorium van Parijs. Het werk is opgedragen aan Marcel Dupre. Cochereau heeft maar weinig composities nagelaten, wel zijn veel opnamen van zijn improvisaties bewaard gebleven en online terug te horen.

Daniel Roth was organist van de Parijse kerken Sacré-Coeur en nu emeritus-titularis van de eglise Saint-Sulpice. Medio 1995 componeerde hij de Triptique, een 3-delig werk met als thema de naam Cochereau. Roth schreef het werk in opdracht van de stad Ingolstadt.

Het Grand Choeur Dialogué van Eugene Gigout is een spel of dialoog tussen ‘2 koren’ van het instrument, een groot koor en een ensemble. Het werk is in 1881 gepubliceerd in een bundel met 6 Pièces d’orgue. Gigout was verbonden aan de St. Augustin te Parijs.

Gegevens concert

Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein
Toegang: gratis, vrijwillige bijdrage. Kosten € 10-15,– per persoon. Donaties: zie donateurspagina

Sponsoren 2024

Sponsoren 2024
image_pdfimage_print