Aanvang: | zaterdag 3 augustus 2024, 16:00 u. |
Einde: | zaterdag 3 augustus 2024, 17:30 u. |
Programma
Sergej Rachmaninov (1873 – 1943) | Corelli-variaties (transcriptie Reitze Smits) |
César Franck (1822 – 1890) | Choral II in b |
Thierry Escaich (1965) | Evocation IV |
Maurice Duruflé (1902 – 1986) | Suite (opus 5) |
Organist
Leendert Verduijn (*1996) is concertorganist, kerkorganist en muziekdocent. Als organist is hij verbonden aan de Sint Maartenskerk in Zaltbommel waar hij het schitterende Wolfferts-Heijneman-orgel (1786) bespeelt. Tevens is hij organist in de Hervormde Gemeente van Oudewater-Hekendorp. Hij speelt concerten als orgelsolist in binnen- en buitenland, zo concerteerde hij onder meer in de Saint Pauls Cathedral in Londen. Leendert is ook actief als (koor)begeleider en parttime muziekdocent op het Driestar College in Gouda.
In 2022 won Leendert de International Martini Organ Competition Groningen. Ook op andere concoursen was hij succesvol. In 2017 won hij het 25e en laatste Govert van Wijnconcours Maassluis alsmede de 3e prijs op het eerste nationale Ambitus Orgelconcours. Hij behaalde naast het Groningse succes in 2022 tevens een derde prijs op het 1er Internationaler Feith Orgelwettbewerb in Blieskastel (D) en won de tweede prijs en de publieksprijs op het Internationale Cesar Franck Concours in Haarlem.
Vanaf jonge leeftijd was hij geboeid door het orgel en de kennismaking met het instrument bestond dan ook uit het naspelen van de muziek die hij om zich heen hoorde. Zijn eerste orgellessen ontving hij van de heer C. Corbijn en aansluitend kreeg hij les van Hans Pors, beiden in Bodegraven. De vooropleiding op het conservatorium ontving hij bij Reitze Smits aan de HKU in Utrecht.
Leendert voltooide zijn conservatoriumopleiding in Rotterdam waar hij studeerde bij Bas de Vroome, Aart Bergwerff (interpretatie) en Hayo Boerema (improvisatie). Tijdens zijn masterstudie studeerde hij bij Ben van Oosten en Zuzana Ferjenčíková, een tweede master volgde hij bij Reitze Smits aan het Utrechts Conservatorium. Leendert rondde eveneens de studies kerkmuziek en docent muziek af. Momenteel studeert hij voor het Konzertexamen Orgel bij Prof. Vincent Dubois aan de Hochschule für Musik in Saarbrücken.
Naast de genoemde orgelstudies volgde Leendert masterclasses bij onder anderen Wolfgang Seifen en Thierry Escaich. Hij volgde verschillende cursussen, waaronder Young Talents en Excellence Class, aan de zomeracademie van het Internationaal Orgelfestival in Haarlem waar hij les kreeg van onder anderen Olivier Latry, Stefan Engels, Wolfgang Zerer en Leo van Doeselaar. Voor meer informatie zie: www.leendertverduijn.nl
Toelichting op het programma
Corellivariaties
Dit indrukwekkende stuk, geschreven in 1931, is gebaseerd op het oude thema “La Folia”, dat beroemd werd door de Italiaanse componist Arcangelo Corelli. Dit thema is geliefd om zijn melancholische en dansbare karakter en heeft door de eeuwen heen veel componisten geïnspireerd. Bijzonder om te vermelden is dat het hier gaat om Rachmaninov’s laatste compositie voor piano solo.
Rachmaninov begint met een eenvoudige weergave van het thema, waarna hij twintig variaties componeert die allemaal verschillende emoties en pianotechnieken laten horen. Van rustige, intieme momenten tot krachtige en stormachtige stukken, Rachmaninov toont zijn virtuositeit en diepe muzikaliteit in elke variatie. Deze variaties zijn niet alleen een technische uitdaging, maar ook een emotionele reis voor het publiek. Ze weerspiegelen Rachmaninov’s nostalgie en heimwee na zijn emigratie uit Rusland, wat zorgt voor een introspectieve en soms melancholische sfeer.
Deuxieme Choral
César Franck’s “Deuxième Choral” in b mineur is een van zijn laatste werken, geschreven in 1890, kort voor zijn dood. Het behoort tot een reeks van drie koralen voor orgel, die samen worden beschouwd als het hoogtepunt van zijn orgelcomposities. De “Deuxième Choral” combineert majestueuze grandeur met intieme lyriek en toont Franck’s meesterlijke beheersing van de orgelklank. Het werk opent met een passacagliathema dat zich door het stuk heen herhaalt en varieert, hetzelfde thema wordt na en krachtig intermezzo halverwege het stuk eveneens als thema gebruikt in een Fuga. Je zou kunnen zeggen dat Franck de oude vormen van de passacaglia en de fuga in een nieuw jasje steekt.
Evocation IV
Thierry Escaisch, recent benoemd als titulair organist van de Notre Dame in Parijs, staat bekend om zijn vele composities voor diverse bezettingen. Als organist ligt het zwaartepunt van zijn gecomponeerde oeuvre echter op de orgelmuziek. Zijn muziek wordt dikwijls gekenmerkt door een opzwepende ritmiek zoals ook in zijn improvisaties is terug te horen. Ook in deze Evocation is dat het geval, het stuk kan worden gekarakteriseerd als een ‘dans’.
Suite opus 5
Een voorganger van Thierry Escaisch als organist van de Saint-Etienne du Mont is Maurice Duruflé. Hij schreef verscheidene orgelwerken die vaak op de concertprogramma’s verschijnen, deze suite is daar een voorbeeld van. De compositie begint met een bezonken prelude waarin een diepe onderhuidse spanning voelbaar is die nog niet geheel tot uitbarsting komt. De meer luchtige Sicillienne die hierop volgt kan gezien worden als een intermezzo in de compositie waarna de Toccata, het bekendste deel uit deze suite, volledig tot uitbarsting komt.
Gegevens concert
Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein
Toegang: gratis, vrijwillige bijdrage, bijvoorbeeld over te maken via onderstaande QR-code. Kosten € 10-15,– per persoon. Donaties: zie donateurspagina