Willibrordusorgel slider 1920 400
Speeltafel Willibrordusorgel
Willibrorduskerk slider
Pijpwerk Willibrordusorgel
Bavokoor met Ton van Eck
Compliatie koperen pijpen Willibrordusorgel
Willibrordusorgel slider 1920 400
Speeltafel Willibrordusorgel
Willibrorduskerk slider
Pijpwerk Willibrordusorgel
Bavokoor met Ton van Eck
Compliatie koperen pijpen Willibrordusorgel

Maarten Wilmink

Aanvang:
Einde:

Serie:

zaterdag 13 september 2025, 16:00 u.
zaterdag 13 september 2025, 17:30 u.

52ste serie concerten - 2025

Programma

Charles-Marie Widor (1844-1937)Allegro (uit Symfonie 6 (Op. 42.2))
Marcel Dupré (1886-1971)Souvenir (Op. 65 bis)
Franz Liszt (1811-1886) ( arr. Maarten Wilmink)Sonate h-moll (S. 178)
Max Reger (1837-1911)Intermezzo (uit Sonate 1 (Op. 33))
Jeanne Demessieux (1921-1968)Octaves (uit 6 Etudes (Op. 5))

Organist

Maarten Wilmink werd geboren in 2001 en raakte op 12-jarige leeftijd gefascineerd door het orgel. Inmiddels voerde zijn concertagenda hem onder meer naar Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Italië en Litouwen en werd hij eersteprijswinnaar van verschillende orgelconcoursen.

Zijn orgelstudie begon in 2014 bij Louis ten Vregelaar en vervolgde hij in 2019 aan het conservatorium in Rotterdam. Tijdens zijn bachelorstudie aldaar studeerde hij bij Ben van Oosten en Zuzana Ferjenčíková. Daarnaast studeerde hij daar ook improvisatie bij Hayo Boerema en sloot hij de studie kerkmuziek af. Zijn bachelor-examen orgel werd met een 10 beoordeeld. Momenteel volgt hij de masterstudie in Rotterdam.

Naast zijn soloconcerten, treedt hij solistisch op met orkesten en begeleidt hij regelmatig koren en ensembles. Als kerkmusicus is hij sinds 2022 verbonden aan de St.-Stephanuskerk te Borne alwaar hij is aangesteld tot organist-dirigent. Voor de periode 2023-2024 ontving hij een tweejarige benoeming als organ scholar in Ratingen (Duitsland). Meermaals speelde hij tijdens Missen die live werden uitgezonden op NPO 2. Naast zijn activiteiten als uitvoerend musicus, is hij ook actief als privédocent orgel.

Maarten Wilmink werd prijswinnaar bij verschillende orgelconcoursen. Hij won eerste prijzen tijdens het SGO Orgelconcours 2018 (Groningen), het Quintus Orgelconcours 2021 (Kampen) en de Rino Benedet Organ Competition 2023 (Bibione (Italië)).

Zie ook www.maartenwilmink.com

Toelichting op het programma

Dit concert opent met het openingsdeel uit de zesde symfonie van Charles-Marie Widor. Na de introductie van het eerste thema, ontplooit zich later een tweede thema. Interessant is dat Widor aan de hand van deze thema’s een werk opzet dat zich laat passen in een sonatevorm, alsook een variatiereeks in zich heeft.

Marcel Dupré schreef aan het eind van zijn leven een kleine compositie die gespeeld kon worden op het harmonium in een kapel van een begrafenis van een kennis waar hij zelf niet bij kon zijn. Hoewel hij het werk zelf niet uitgaf, werd de bladmuziek na zijn eigen dood alsnog verspreid. Dit werk draagt de naam Souvenir en vormt in dit programma de overgang tussen de werken van Widor en Liszt.

Het middelpunt van dit programma wordt gevormd door de grootse pianosonate van Liszt. Aan dit werk, waarvan uitvoeringen doorgaans ruim dertig minuten beslaan, legde hij in 1853 de laatste hand. Deze compositie werd na publicatie niet direct goed ontvangen, maar al aan het begin van de vorige eeuw was het algemeen geaccepteerd dat het hier om een van de belangrijkste werken die Liszt ons heeft nagelaten gaat. De sonate kent geen afgescheiden delen, maar neemt de luisteraar aan de hand van slechts drie thema’s mee op een reis waarin talloze emoties worden verklankt. De drie thema’s worden direct in het begin van het werk geëxposeerd. Het eerste thema is een dalende melodische lijn. Nadat deze is geïntroduceerd volgt het volgende thema, in octaven en fortissimo klank: een krachtig en energiek thema. Het laatste thema wordt gekenmerkt door een repeterende noot en Liszt karakteriseert dit thema daarmee als Hammerschlag. Na de introductie van deze verschillende gegevens, bouwt Liszt een monumentaal werk waarin lyriek, grandeur en virtuositeit elkaar afwisselen.

Na de uitgesponnen sonate van Liszt is het tijd voor een kort(er) intermezzo. In dit geval betreft het een werk dat ook daadwerkelijk als Intermezzo is getiteld. Het betreft het middendeel van Regers eerste Sonate voor orgel. Een werk dat hij schreef in een ABA vorm, waarin de A-vormen een lyrische opening en afsluiting vormen en waarin het B gedeelte een stuwende “uitbarsting” in het midden van dit werk vormt.

Het laatste werk van dit programma werd geschreven door Jeanne Demessieux. Zij schreef een cyclus etudes voor orgel, welke ze afsloot met Octaves. Zoals de naam wellicht al doet vermoeden, staan octaven in deze etude centraal. Deze komen dan ook overal en nergens langs, in handen en voeten, in langzame en snelle noten.

Gegevens concert

Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein
Toegang: gratis, vrijwillige bijdrage. Kosten € 10-15,– per persoon. Donaties: zie donateurspagina

Sponsoren 2025

Sponsoren 2024
image_pdfimage_print