Aanvang: | zaterdag 17 augustus 2024, 16:00 u. |
Einde: | zaterdag 17 augustus 2024, 17:30 u. |
Programma
Louis Vierne (1870 – 1937) | 1ère Suite, Op. 51: Prélude |
Camille Saint-Saëns (1835 – 1921) | Prélude et Fugue, Op. 99, Nr. 2 |
Joseph Guy Ropartz (1864 – 1955) | Prélude funèbre |
Marcel Dupré (1886 – 1971) | Prélude et Fugue, Op. 7, Nr. 2 |
Elsa Barraine (1910 – 1999) | Prélude, Nr. 1 |
Maurice Duruflé ( 1902 – 1986) | Prélude et Fugue sur le nom d’Alain, Op. 7 |
Organist
Marcus Bergink (1965), is sinds 2004 als organist werkzaam in de Sint Martinus te Arnhem, alwaar hij het gerestaureerde Gradussen-orgel uit 1890 bespeelt. Tevens is hij werkzaam als free-lance organist in het grensgebied tussen Arnhem en Emmerich/Kleve (D).
Marcus studeerde voor diploma docerend musicus aan het Twents Conservatorium en aan het Stedelijk Conservatorium te Arnhem, respectievelijk bij Willem Mesdag en Theo Jellema. Na het succesvolle eindexamen in 1992 vervolgde hij zijn opleiding aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij dr. Hans van Nieuwkoop. In 1994 behaalde hij daar zijn diploma uitvoerend musicus.
Toelichting op het programma
Louis Vierne: 1ère Suite, Op. 51: Prélude
Dit deel uit de eerste suite is eigenlijk een toccatina. Na een korte inleiding klinkt het thema in de bas. In het middendeel wordt het thema overgenomen door de bovenstem. Na een kort intermezzo keert het thema terug in de bas. Dit keer niet zoals in het begin, maar in de omkering.
Camille Saint-Saëns: Prélude et Fugue, Op. 99, Nr. 2
Ook hier begint de prélude met een korte inleiding. Daarna wordt het thema in verschillende liggingen geïmiteerd. De daaropvolgende fuga, opgebouwd rond een stevig contrapuntisch thema, toont Saint-Saëns’ vermogen om complexe polyfonie te weven met heldere en logische stemvoering. De fuga ontwikkelt zich met een indrukwekkende balans tussen techniek en expressie, waarbij de stemmen zich elegant verweven.
Joseph Guy Ropartz: Prélude funèbre
Deze prélude behoort tot zijn meer sombere en introspectieve stukken. Als thema wordt hier het Dies irea gebruikt, de sequentia uit het requiem (Latijnse mis voor overledenen):
Marcel Dupré: Prélude et Fugue, Op. 7, Nr. 2
Dupré staat bekend om zijn virtuose werken, zoals de twee andere preludes uit opus 7. Nr. 2 is een ingetogen werk waarbij het thema weer in allerlei liggingen wordt gespeeld. Grote kunst van contrapunt waarbij het thema in de prélude als 4/4-maat wordt gebruikt, om het in de fugue hetzelfde thema in een 3/4-maat te gebruiken.
Elsa Barraine: Prélude, Nr. 1
Barraine’s gebruik van harmonie in deze prélude is bijzonder interessant. Ze combineert traditionele harmonische progressies met onverwachte wendingen en moderne dissonanties, wat het stuk een unieke klankkleur geeft. Dit zorgt voor een voortdurende spanning en een gevoel van mysterie, waardoor de luisteraar constant geboeid blijft.
Maurice Duruflé: Prélude et Fugue sur le nom d’Alain, Op. 7
Het preludium opent met een mysterieus thema, gebaseerd op de noten A-L-A-I-N (naar een idee van Ravel). Dit thema wordt ontwikkeld met rijke harmonieën en een vloeiende melodische lijn, die zowel contemplatief als majestueus is. Duruflé’s gebruik van modale harmonie en gregoriaanse invloeden creëert een tijdloze sfeer die het spirituele en meditatieve karakter van het werk benadrukt. Het thema van de fugue is energiek en ritmisch complex, en Duruflé weeft dit thema vakkundig door de verschillende stemmen van het orgel. De fuga groeit in intensiteit en complexiteit met een briljante stemvoering.
Gegevens concert
Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein
Toegang: gratis, vrijwillige bijdrage, b.v. te voldoen via onderstaande QR-code (scannen vanuit een bank-app). Kosten € 10-15,– per persoon. Donaties: zie donateurspagina