Willibrordusorgel slider 1920 400
Speeltafel Willibrordusorgel
Willibrorduskerk slider
Pijpwerk Willibrordusorgel
Bavokoor met Ton van Eck
Compliatie koperen pijpen Willibrordusorgel
Willibrordusorgel slider 1920 400
Speeltafel Willibrordusorgel
Willibrorduskerk slider
Pijpwerk Willibrordusorgel
Bavokoor met Ton van Eck
Compliatie koperen pijpen Willibrordusorgel

Paul van der Woude

Aanvang:
Einde:

Serie:

zaterdag 25 mei 2024, 16:00 u.
zaterdag 25 mei 2024, 17:30 u.

51ste serie concerten - 2024

Programma

Nicolas de Grigny (1672 – 1703)      Veni Creator
– En taille à 5
– Fugue à 5
– Duo
– Récit de cromorne
– Dialogue sur les grands jeux
Mathieu Dijker (1927 – 2018)           Trittico Agostiniano (1988)                          
Robert Schumann (1810-1856)         Uit “Sechs Stücke in kanonischer Form” opus 56:
– nr. 1 C-dur
– nr. 2 a-moll                                   
– nr. 5 h-moll – nr. 6 H-dur
Félix Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847)Sonate II c-moll
– Grave
– Adagio
– Allegro maestoso
– Fuga

Organist

Paul van der Woude studeerde de hoofdvakken koordirectie, orgel en piano. Zijn docenten waren respectievelijk Reinier Wakelkamp, Maurice Pirenne en Rinus Groot. Hij volgde deze studies aan het Nederlands Instituut voor Katholieke Kerkmuziek te Utrecht en het Brabants Conservatorium te Tilburg.

Na zijn opleiding, die hij afsloot met diploma’s voor docerend en uitvoerend musicus, startte hij een veelzijdige carrière als dirigent, pianist, organist en koorbegeleider. Daarnaast volgde hij diverse cursussen (o.a. zomeracademie Haarlem, Bach interpretatie bij Piet Kee), behaalde prijzen bij concoursen en verdiepte zich in diverse uitvoeringspraktijken.

Paul van der Woude is vaste organist van de St. Augustinuskerk te Utrecht en bespeelt het historische Lindsen orgel (1843). Hij geeft regelmatig concerten door heel Nederland en verleende zijn medewerking aan diverse radio- en CD opnamen. Als pianist houdt hij zich voornamelijk bezig als begeleider van diverse vocalisten en instrumentalisten.

Toelichting op het programma

Nicolas de Grigny, geboren te Reims, studeerde in Parijs en was organist van de Abdijkerk Saint-Denis. Toen hij terugkeerde naar Reims trad hij in de voetsporen van zijn vader en grootvader als organist van de kathedraal in zijn geboortestad. Hij componeerde voor orgel Premier Livre d’Orgue contenant une Messe et les Hymnes des principales fêtes de l’année. Het werd zijn enige orgelwerk, omdat Nicolas op 31-jarige leeftijd overleed. De hymne Veni Creator voor het feest van Pinksteren, bestaat uit 5 delen waar in het eerste deel de hymne op het pedaal en taille wordt gespeeld met een tongwerk..

De Nederlandse componist en organist Mathieu Dijker schreef zijn “Trittico Agostiniano” in 1988 voor Dorthy de Rooij, destijds organiste in de Augustijnenkerk in Eindhoven, de kerk waar Dijker 36 jaar lang de muzikale leiding had. Twee gebrandschilderde ramen over Augustinus’ doop en dood in de Paterskerk waren voor Mathieu Dijker de inspiratiebron voor zijn compositie Trittico Agostiniano. De melodieën die aan het werk ten grondslag liggen zijn de sequentia en hymne van het Augustinusfeest. Gedragen en zacht klinkt in een vrije vertaling de sequentia die de opmaat vormt voor het allegro. Het 3-stemmige middendeel is een peinzende wandelgang met een onverstoorbare bas, herhaalde figuren in de middenstem met daarboven de uitstraling van de melodie Magne Pater Augustine. Zo ontstaat deze “Trittico Agostiniano”, een naam die ook verwijst naar de kernvisie van Augustinus dat de Vader, Zoon en Heilige Geest als Drie-eenheid volledig gelijkwaardig, onveranderlijk en oneindig zijn. Het derde en laatste deel is een levendige toccata.

Aan het begin van 1845 verdiepten Robert Schumann en zijn vrouw Clara zich in het contrapunt uit grote bewondering voor Johann Sebastian Bach. Zo ontstonden de studies opus 56 met ondertiteling Sechs Stücke in kanonischer Form. De 6 stukken zijn evenals de later gecomponeerde BACH fuga’s geschreven voor vleugel met een bijgebouwd pedaalregister (Pedalflügel), maar komen op orgel uitstekend tot hun recht.

De zes orgelsonates van Félix Mendelssohn-Bartholdy behoren tot het standaardrepertoire voor orgel. Naar aanleiding van enkele succesvolle orgelconcerten die de componist op zijn reizen in Engeland gaf in onder meer Oxford, Birmingham en Londen, wilden de uitgevers Coventry en Hollier niets liever dan Mendelssohn’s unieke stijl van orgelspel delen met een groter publiek en zij gaven hem daarom in 1844 de opdracht een aantal ‘voluntaries’ te schrijven. Strikt genomen week hij met zijn ‘sonates’ dus enigszins af van de concrete opdracht. Als uitvoerend musicus was Mendelssohn intensief bezig met de werken van Johann Sebastian Bach. Nadat hij een fuga van Bach had ingezien, bestudeerde hij diens orgelwerken op een Pedalflügel. De tweede sonate bestaat uit 4 delen. De eerste 2 delen staan in c-klein. Het derde en vierde deel staan in de toonsoort C-groot. Het vierde deel heeft als afsluiting van deze sonate een fuga.

Gegevens concert

Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein
Toegang: gratis, vrijwillige bijdrage. Kosten € 10-15,– per persoon. Donaties: zie donateurspagina

Sponsoren 2024

Sponsoren 2024
image_pdfimage_print