Stichting Willibrordusorgel

Openingspagina nieuw


Geplaatst op: 19 mei 2024


Artistiek jaarverslag 2023

Aanvang: u.
Einde: u.

Jaarrekening 2023

Aanvang: u.
Einde: u.

Finale César Franck Concours 2022

César Franck
Aanvang: u.
Einde: u.

De 3 finalisten hebben een programma voorbereid dat bevat. Na de tweede ronde heeft de jury een keuze gemaakt wie wat zal spelen.

César Franck: Trois Chorals (integraal, keuze wordt door de jury gemaakt)
César Franck: Cantabile, uit Trois Pièces
César Franck: Final op 17, uit Six Pièces

Jury

De jury bestaat uit:
Michel Bouvard (Toulouse/Parijs)
Étienne Walhain (Doornik/Tournai)
Petra Veenswijk (Delft)

Prijzen

Er zijn drie prijzen:

  • een eerste prijs van € 2.500,-
  • een tweede prijs van € 1.500,-
  • een derde prijs van € 1.000,-

Tevens is er een publieksprijs van € 500,- beschikbaar.

De finalisten ontvangen een uitnodiging voor het geven van een concert in de serie zaterdagmiddagconcerten in de Kathedrale Basiliek Sint Bavo. De winnaar van de eerste prijs krijgt tevens de gelegenheid om een concert te geven in ‘De Duif’ in Amsterdam.

Gegevens concert

Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein



zaterdag 8 oktober 2022, 19:00


2e ronde César Franck Concours 2022

César Franck
Aanvang: u.
Einde: u.

In deze eerste ronde zullen maximaal 10 kandidaten, geselecteerd in de voorronde en gehoord in de eerste ronde, deelnemen aan het concours.

Het verplichte werk is: César Franck: Grande Pièce symphonique uit Six pièces.

Jury

De jury bestaat uit:
Michel Bouvard (Toulouse/Parijs)
Étienne Walhain (Doornik/Tournai)
Petra Veenswijk (Delft)

Gegevens concert

Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein



donderdag 6 oktober 2022, 15:00


1e ronde César Franck Concours 2022

César Franck
Aanvang: u.
Einde: u.

In deze eerste ronde zullen maximaal 10 kandidaten, geselecteerd in de voorronde, deelnemen aan het concours.

De verplichte werken zijn:
César Franck: Prière op. 20, uit: Six Pièces
César Franck: Pièce héroïque, uit: Trois Pièces

Jury

De jury bestaat uit:
Michel Bouvard (Toulouse/Parijs)
Étienne Walhain (Doornik/Tournai)
Petra Veenswijk (Delft)

Gegevens concert

Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein



dinsdag 4 oktober 2022, 17:00


Concerten 2024

Stichting Willibrordusorgel Haarlem
Aanvang: u.
Einde: u.

Het concertprogramma voor 2024 is bekend. De concerten op het Willibrordusorgel zullen in 2024 grotendeels plaatsvinden op de zaterdagmiddag om 16.00 u., een enkele keer op zondag. De locatie is de Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem. Het thema van de concerten is “De keuze van de organist”.

Een overzicht in beknopte vorm:

Concerten 2024


Matteo Imbruno

Matteo Imbruno
Aanvang: u.
Einde: u.

Programma

Volgt

Organist

Matteo Imbruno, afkomstig uit Pietramontecorvino, Italië, studeerde orgel in Bologna (Liuwe Tamminga), Rotterdam (Bernard Winsemius) en Lübeck (Martin Haselböck). Hij is huisorganist van de Oude Kerk in Amsterdam, dezelfde positie die Jan Pieterszoon Sweelinck in de 17e eeuw bekleedde. Matteo Imbruno is ook de huisorganist van het Museum Amsterdam Hermitage. Hij is actief als concertmusicus en speelde in de meest prestigieuze festivals en muziekcentra van Europa, Japan, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten.
Matteo Imbruno heeft regelmatig het voorrecht gehad om duorecitals voor twee orgels te geven met wijlen Gustav Leonhardt. Hij was gastdocent aan het Conservatorium van Buenos Aires, de Universiteit van Rosario, de Universiteit van Mendoza (Argentinië), Arizona State University (Phoenix USA) en Brown University (Providence USA).

Matteo Imbruno geeft masterclasses over de hele wereld en is een veelgevraagd lid van internationale jury’s. Hij heeft verschillende CD’s opgenomen over historische orgels in Nederland en Italië, en heeft opnames gemaakt voor de BBC radio London. Matteo Imbruno is artistiek directeur van het “Internationaal Orgelconcours Jan Pieterszoon Sweelinck” en van de “Fondazione Accademia di Musica Italiana per Organo (Pistoia)”.

Toelichting op het programma

Volgt

Gegevens concert

Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein
Toegang: gratis, vrijwillige bijdrage. Kosten € 10-15,– per persoon. Donaties: zie donateurspagina



Sponsoren 2024

Sponsoren 2024

zaterdag 29 juni 2024, 17:30


Paul van der Woude

Paul van der Woude
Aanvang: u.
Einde: u.

Programma

Nicolas de Grigny (1672 – 1703)       Veni Creator
– En taille à 5
– Fugue à 5
– Duo
– Récit de cromorne
– Dialogue sur les grands jeux
Mathieu Dijker (1927 – 2018)            Trittico Agostiniano (1988)                          
Robert Schumann (1810-1856)          Uit “Sechs Stücke in kanonischer Form” opus 56:
– nr. 1 C-dur
– nr. 2 a-moll                                   
– nr. 5 h-moll – nr. 6 H-dur
Félix Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847) Sonate II c-moll
– Grave
– Adagio
– Allegro maestoso
– Fuga

Organist

Paul van der Woude studeerde de hoofdvakken koordirectie, orgel en piano. Zijn docenten waren respectievelijk Reinier Wakelkamp, Maurice Pirenne en Rinus Groot. Hij volgde deze studies aan het Nederlands Instituut voor Katholieke Kerkmuziek te Utrecht en het Brabants Conservatorium te Tilburg.

Na zijn opleiding, die hij afsloot met diploma’s voor docerend en uitvoerend musicus, startte hij een veelzijdige carrière als dirigent, pianist, organist en koorbegeleider. Daarnaast volgde hij diverse cursussen (o.a. zomeracademie Haarlem, Bach interpretatie bij Piet Kee), behaalde prijzen bij concoursen en verdiepte zich in diverse uitvoeringspraktijken.

Paul van der Woude is vaste organist van de St. Augustinuskerk te Utrecht en bespeelt het historische Lindsen orgel (1843). Hij geeft regelmatig concerten door heel Nederland en verleende zijn medewerking aan diverse radio- en CD opnamen. Als pianist houdt hij zich voornamelijk bezig als begeleider van diverse vocalisten en instrumentalisten.

Toelichting op het programma

Nicolas de Grigny, geboren te Reims, studeerde in Parijs en was organist van de Abdijkerk Saint-Denis. Toen hij terugkeerde naar Reims trad hij in de voetsporen van zijn vader en grootvader als organist van de kathedraal in zijn geboortestad. Hij componeerde voor orgel Premier Livre d’Orgue contenant une Messe et les Hymnes des principales fêtes de l’année. Het werd zijn enige orgelwerk, omdat Nicolas op 31-jarige leeftijd overleed. De hymne Veni Creator voor het feest van Pinksteren, bestaat uit 5 delen waar in het eerste deel de hymne op het pedaal en taille wordt gespeeld met een tongwerk..

De Nederlandse componist en organist Mathieu Dijker schreef zijn “Trittico Agostiniano” in 1988 voor Dorthy de Rooij, destijds organiste in de Augustijnenkerk in Eindhoven, de kerk waar Dijker 36 jaar lang de muzikale leiding had. Twee gebrandschilderde ramen over Augustinus’ doop en dood in de Paterskerk waren voor Mathieu Dijker de inspiratiebron voor zijn compositie Trittico Agostiniano. De melodieën die aan het werk ten grondslag liggen zijn de sequentia en hymne van het Augustinusfeest. Gedragen en zacht klinkt in een vrije vertaling de sequentia die de opmaat vormt voor het allegro. Het 3-stemmige middendeel is een peinzende wandelgang met een onverstoorbare bas, herhaalde figuren in de middenstem met daarboven de uitstraling van de melodie Magne Pater Augustine. Zo ontstaat deze “Trittico Agostiniano”, een naam die ook verwijst naar de kernvisie van Augustinus dat de Vader, Zoon en Heilige Geest als Drie-eenheid volledig gelijkwaardig, onveranderlijk en oneindig zijn. Het derde en laatste deel is een levendige toccata.

Aan het begin van 1845 verdiepten Robert Schumann en zijn vrouw Clara zich in het contrapunt uit grote bewondering voor Johann Sebastian Bach. Zo ontstonden de studies opus 56 met ondertiteling Sechs Stücke in kanonischer Form. De 6 stukken zijn evenals de later gecomponeerde BACH fuga’s geschreven voor vleugel met een bijgebouwd pedaalregister (Pedalflügel), maar komen op orgel uitstekend tot hun recht.

De zes orgelsonates van Félix Mendelssohn-Bartholdy behoren tot het standaardrepertoire voor orgel. Naar aanleiding van enkele succesvolle orgelconcerten die de componist op zijn reizen in Engeland gaf in onder meer Oxford, Birmingham en Londen, wilden de uitgevers Coventry en Hollier niets liever dan Mendelssohn’s unieke stijl van orgelspel delen met een groter publiek en zij gaven hem daarom in 1844 de opdracht een aantal ‘voluntaries’ te schrijven. Strikt genomen week hij met zijn ‘sonates’ dus enigszins af van de concrete opdracht. Als uitvoerend musicus was Mendelssohn intensief bezig met de werken van Johann Sebastian Bach. Nadat hij een fuga van Bach had ingezien, bestudeerde hij diens orgelwerken op een Pedalflügel. De tweede sonate bestaat uit 4 delen. De eerste 2 delen staan in c-klein. Het derde en vierde deel staan in de toonsoort C-groot. Het vierde deel heeft als afsluiting van deze sonate een fuga.

Gegevens concert

Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein
Toegang: gratis, vrijwillige bijdrage. Kosten € 10-15,– per persoon. Donaties: zie donateurspagina



Sponsoren 2024

Sponsoren 2024

zaterdag 25 mei 2024, 17:30


Rob Nederlof

Rob Nederlof
Aanvang: u.
Einde: u.

Programma

Volgt

Organist

Rob Nederlof studeerde orgel (bij Maurice Pirenne), piano (bij Alexadru Hrisanide) en klavecimbel (bij Gerard Dekker) aan het Brabants Conservatorium. Hij sloot zijn drie studies af met het behalen van de diploma’s Docerend en Uitvoerend Musicus voor alle drie de instrumenten. Rob volgde diverse meestercursussen in binnen- en buitenland o.a. bij Bernard Lagacé, Albert de Klerk, Piet Kee en Luigi Tagliavini. Tevens studeerde hij nog een jaar bij Prof. Gisbert Schneider aan de Folkwang Hochschule te Essen (Duitsland).

Hij concerteerde in vele belangrijke concert-zalen en kerken in heel Europa (onder andere Smetana-zaal en Rudolfinum in Praag, Berliner Dom, Thomaskerk Leipzig, Sint-Bavokerk Haarlem, Stephansdom Wenen, Dom van Salzburg, Capella St. Petersburg en in het Concertgebouw Amsterdam).

Ook heeft hij meegewerkt aan een groot aantal cd-opnames en is hij regelmatig te beluisteren en te zien op radio en televisie. Rob Nederlof is docent aan het Factorium Tilburg, Podiumkunsten en is organist van de Heuvelse Kerk en Petrus en Paulus kerk te Tilburg en van de Sint Jan in Goirle.

Onlangs is hij benoemd tot Stadsorganist van Tilburg. Hier speelde hij op donderdagmorgen 2 december een eigen bewerking van Bohemian Rhapsody op het Smits-orgel van de Heuvelse Kerk in Tilburg tijdens de uitzending van de stemweek voor de Top 2000 aller tijden op NPO 2 Radio.

Toelichting op het programma

Volgt

Gegevens concert

Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein
Toegang: gratis, vrijwillige bijdrage. Kosten € 10-15,– per persoon. Donaties: zie donateurspagina



Sponsoren 2024

Sponsoren 2024

zaterdag 14 september 2024, 17:30


Elena Roce

Elena Roce
Aanvang: u.
Einde: u.

Programma

Volgt

Organist

Elena Roce (1994) is geboren in Pula (Kroatië), waar ze haar basis- en middelbare school opleiding voltooide. Na met succes haar orgeldiploma behaald te hebben bij Eduard Kancelar, schreef zij zich in bij de MA in Zagreb met als hoofdvak orgel. Een jaar later studeerde ze solozang bij Art Cvetan Pelcic.

Ze kreeg verschillende regionale- en staatsprijzen en nam deel aan een groot aantal voornamelijk renaisssance en barok getinte orgel- en zangseminars van o.a. Katarina Livljanic, Josep Cabré, Igor Paro, Vlasta Gyura ,Thomas Ospital en van Louis Robilliard. Naast orgelrecitals en kamerconcerten brengt ze ook renaissance- en barok zangrepertoire ten gehore, waarbij ze begeleid wordt door uitstekende luitisten als Igor Paro en Ema Stein. En met organisten als Kresimir Klaric en Jeroen Koopman trad ze op op festivals als het Dvigrad Festival, het Renaissance Festival Koprivnica en het Vukovar Festival.

Sinds 2012 is zij als hoofdorganist verbonden aan de Cathedral of Saint Mary’s Assumption in Pula. En ook in het Oratoriumkoor Cantores Sancti Marci en in het Renaissance-ensemble Marco Polo zingt ze sinds 2015. In 2017 werd ze externe medewerker aan de Muziekschool in Karlovac en artistiek directeur/producent van het Organum Histriae. En in 2018 werd ze toegelaten tot het Erasmus uitwisselingsprogramma van het Conservatorium van Amsterdam, in de orgelklas van Matthias Havinga. Ook nam ze deel aan het professionele kamerkoorproject van hedendaagse muziek ‘Meesters & gezellen’ onder leiding van Nils Schweckendiek en Geert Berghs.

Toelichting op het programma

Volgt

Gegevens concert

Locatie: Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem, Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem. Ingang aan het Bisschop Bottemanneplein
Toegang: gratis, vrijwillige bijdrage. Kosten € 10-15,– per persoon. Donaties: zie donateurspagina



Sponsoren 2024

Sponsoren 2024

zaterdag 7 september 2024, 17:30